• Index
  •  » Ogłoszenia
  •  » Spotkanie z kpt. ż. w. Ryszardem Kamińskim ŚRODA 7.01.09 18.00

#1 07-01-2009 11:30:39

sołtys

Administrator

678046
Zarejestrowany: 14-12-2008
Posty: 8
tel: 501-456-643

Spotkanie z kpt. ż. w. Ryszardem Kamińskim ŚRODA 7.01.09 18.00

Dziś (7.01.09) odbędzie się spotkanie z kpt. ż. w. Ryszardem Kamińskim o 18.00
!!! OSOBY KTÓRE POTRZEBUJĄ BĘDĄ MIAŁY USPRAWIEDLIWIONĄ NIEOBECNOŚĆ NA BASENIE !!!



Ryszard Henryk Kamiński
Ur. 22.04.1930r.
Kapitan Żeglugi Wielkiej, Porucznik Marynarski Wojennej.
Honorowy Obywatel New Orlean


Brązowy medal „Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny”, brązowy medal „Za zasługi dla Kultury”, medal „Za długoletnie Pożycie Małżeńskie”, brązowa i złota odznaka „Zasłużonego Pracownika Morza”, odznaka „Zasłużonego Pracownika Polskiej Żeglugi Morskiej”, medale pamiątkowe z okazji 20-lecia, 30-lecia i 35-lecia Polskiej Żeglugi Morskiej
    Urodzony w Pińsku (dawn. Województwo poleskie) jako najmłodszy syn Władysława i Marii z domu Wulkiewicz. Ojciec, zawodowy kowal, pełnił służbę w Wojsku Polskim od roku 1919. Uczestniczył w walkach o wyzwolenie Ojczyzny, brał udział w wojnie polsko-bolszewickiej. Powoli stan jego zdrowia pogarszał się i w 1932 roku został zwolniony do cywila w stopniu plutonowego z 84 pp. W Pińsku.
    Rodzice przenieśli się do Kobrynia – miasta rodzinnego matki. W roku 1939 ojciec został zmobilizowany, dotarł do jednostki W.P. w Brześciu i tam ślad po nim zaginął (N.N.). Ryszard w Kobryniu ukończył szkołę podstawową w roku 1944.
    Kobryń był w latach 1939-1941 pod okupacją sowiecką, a w latach 1941-1944 pod okupacją hitlerowską. Tuż po wojnie, matka z trzema synami osiedla się w Ostródzie, (dawn. Województwo olsztyńskie), gdzie Ryszard rozpoczął naukę w Państwowym Gimnazjum Ogólnokształcącym. W roku 1948 zdobywa tzw. Małą maturę. Uczestniczy aktywnie w uruchamianiu organizacji sportowych. Należy do harcerstwa, gdzie w drużynie wodnej pełni obowiązki przybocznego.
    Latem 1948 r. Kończy kurs pracy morskiej w Łebie i w Gdyni. Następnie zdaje egzamin do Państwowej Szkoły Morskiej w Szczecinie. W roku 1950, po zdaniu egzaminów teoretycznych, kończy Wydział Nawigacyjny P.S.M. otrzymując dyplom Nr 22 z oceną „dobry”. Podczas nauki w Szkole Morskiej odbywa latem pierwsze praktyki pracy na Darze Pomorza.
    Czynną służbę wojskową przechodzi w okresie od września 1950 do października 1951 w Sz.K.O.R. przy O.S.M.W. w Gdyni. Praktyki morskie odbywa i zostaje powołany do służby zawodowej w Marynarce Wojennej. W XI 1951 mianowany pomocnikiem dowódcy okrętu O.H. Kompas, a 31.05.1952 dowódcą. Podczas służby na O.H. Kompas poznaje dokładniej morze i jego tajemnice. W II 1955 zostaje przeniesiony do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej na stanowisko kierownika sekcji Wydawniczej – Starszy Redaktor. Do obowiązków sekcji wydawniczej m.in. należało:
Opracowanie i druk „Wiadomości Żeglarskich” w cyklu cotygodniowym
Drukowanie podręczników i tablic nawigacyjnych potrzebnych na okrętach Marynarce Wojennej i szkolnictwie morskim
Prowadzenie korespondencji z Międzynarodowym Biurem Hydrograficznym w Monaco
Prowadzenie biblioteki wydawnictw nabywanych na wolnym rynku lub dostarczanych przez inne służby hydrograficzne – członków M.B.H.

Do najważniejszych osiągnięć tego okresu należy zaliczyć:
Wydrukowanie po raz pierwszy w języku polskim „Locji Bałtyku, część Zachodnia. Wybrzeże niemieckie, duńskie, szwedzkie. Gdynia 1955” i wykonanie ostatnich korekt. Bardzo cenną pomoc uzyskiwał od kpt. Ż.W. Stefana Gorazdowskiego pracującego w tym okresie w U.M. w Gdyni – przy prawidłowej interpolacji tłumaczeń słów terminologii morskiej.
„Opływanie” w roku 1956 nowego wydania „Locji Bałtyku, Wybrzeże Polskie” – celem sprawdzenia, czy wszystkie opisy podejść do portów i przystani są zgodne ze stanem faktycznym.


Dania. 8.11.1956 w ramach redukcji Sił Zbrojnych Ryszard Kamiński został przeniesiony do cywila w stopniu por. Marynarki Wojennej. Rozpoczął się nowy okres w jego życiu. Dnia 12.11.1956 został zatrudniony w Polskich Liniach Oceanicznych w Gdyni. Czekając na zaokrętowanie chodzi na tzw. Dejmanki przez 118 dni. Dnia 11.03.1957 okrętuje na swój pierwszy statek w Polskiej Marynarce Handlowej – drobnicowiec m/s NOWA HUTA, na stanowisko III oficera, na którym pozostaje do wyokrętowania 9.05.1958, gdzie pracuje do 22.07. 1959. Dyplom Kapitana Żeglugi Małej otrzymuje 10.05.1958 ostatnim statkiem w P.L.O jest m/s BATORY gdzie jako II oficer (ładunkowy) pracuje od 3.09.1959 do 22.11.1960 tj prawie 15 miesięcy. Po dwóch kolejnych prośbach o udzielenie urlopu załatwianych negatywnie, złożył wniosek o zwolnienie z pracy na własną prośbę. Po wykorzystaniu urlopu umowa o pracę została rozwiązana 24.12.1960.
    Wypoczywał w domu często myśląc, co by się stało z ludźmi, których dostrzegał przy bardzo słabej widzialności, dn 12.11.1960 około godz. 13.00 przebywających na maleńkim bączku, na wodach Zatoki św Wawrzyńca, machających wiosłem z przywiązanymi spodniami. Ich mała barka motorowa, około 150 ton nośności, zatonęła w nocy. Wystrzelali posiadane rakiety, widzieli wiele statków przepływających blisko, ale nikt ich nie dostrzegł. O godz 13.25 byli już na burcie Batorego. Uratowani to: kpt. Ferdynand Dugas, mech Adrew Dejardin, mar Hervay Isabel. Parę godzin później załoga polskiego statku przekazała ich na statek idący na zachód w kierunku Quebek.
    Na początku marca 1961 roku Ryszard Kamiński otrzymał od komendanta kpt. Ż.W. Kazimierza Jurkiewicza propozycję pracy na „Darze Pomorza” w charakterze kierownika nauk. Dyrekcja P.S.M. wyraziła zgodę i tak znalazł się po raz trzeci na tej pięknej fregacie. Miał wiele wątpliwości, czy sobie dobrze poradzi przy wykonywaniu nowych obowiązków. Czekało go dużo pracy, gdyż przed wyjściem musiał przejrzeć plan podróży, zakres programów nauczania, sprawdzić pomoce nawigacyjne, skontrolować ilość map, stan sekstantów, stoperów itp. Posiłki spożywane w salonie komendanta przypominały mu, kto przed laty uczył tu całe pokolenia przyszłych oficerów floty handlowej. Srebrne naczynia i sztućce miały wygrawerowany napis” 1930 Dar Polonii – Port of Spain – Trynidad”, a to był rok jego urodzenia... Rejs szkoleniowy odbył się na trasie: Gdynia, Dover, Gibraltar, St. Cruz, Rotterdam, Gdynia. Przebył drogę 7 155 Mm w tym 85% pod żaglami. Następny rejs z kandydatami odbył się na Bałtyku. Czas zaokrętowania trwał od 22.03.1961 do 31.08.1961.
Praca w Polskiej Żegludze Morskiej już czekała i od 1.09.1961 został zatrudniony na stanowisku I oficera. Dania 13.06.1962 firma powierzyła mu stanowisko kapitana na statku s/s WROCŁAW. Dyplom Kapitana Żeglugi Wielkiej otrzymał 5.12.1963 roku. Na stanowisku kapitana pracował w P.Ż.M. do 24.05.1990 z przerwą od 1.09.1981 do 13.08.1984, gdy przebywał na tzw urlopie bezpłatnym. W czasie tego urlopu pracował również jako kapitan u obcych armatorów.
    W roku 1973 na brytyjskim zbiornikowcu t/t „TEXACO SWEDEN” kpt Ryszard Kamiński odbył specjalną praktykę pracy na V.L.C.C. tj na statku o wyporności powyżej 100 00 DWT. („TEXACO SWEDEN” był wówczas pierwszym statkiem armatora British Texaco zbudowanym w systemie metrycznym). W latach 1974-1975 nadzorował budowę trzech zbiornikowców dla Polskiej Żeglugi Morskiej w Hamburgu. Były to statki t/t „KASPROWY WIERCH”, t/t „GIEWONT” i t/t „RYSY II”. W tym też okresie kontynuował specjalizację dowodzenia zbiornikowcami, kończąc w 1974 kurs manewrowania dużymi statkami w Laboratorium Nautycznym Uniwersytetu Grenoble w Port Revel we Francji. Po zakończeniu pracy w Hamburbu wypłynął w dziewiczy rejs na ostatnim zbudowanym pod swoim nadzorem zbiornikowcu t/t „RYSY II”
W całej karierze zawodowej dowodził 46 statkami z czego 9 stanowiły statki duże tj o wyporności powyżej 100 tys DWT

Offline

 
  • Index
  •  » Ogłoszenia
  •  » Spotkanie z kpt. ż. w. Ryszardem Kamińskim ŚRODA 7.01.09 18.00

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.nsz-squad.pun.pl www.killarneypopolsku.pun.pl www.lakonia.pun.pl www.czikitamenager2011.pun.pl www.dawnofnaruto.pun.pl